Bariery wpływające na zwolniony rozwój sprzedaży w internecie

blog_2

Rozwój internetu oraz handlu w sieci uzależniony jest w dużej mierze od kupujących. To, że pojawiają się nowe sklepy internetowe, nie znaczy, że sprzedaż w nich będzie kwitła. W naszym kraju ciągle panuje mit, że zakupy w internecie obciążone są dużym ryzykiem i lepiej kupować w tradycyjnych sklepach zamiast internetowych. Jest to bardzo duża przesada, a opinie oparte są o stare sytuacje jeszcze z początków e-handlu, kiedy to zdarzały się oszustwa i nadużycia.

Wielu polaków jak pokazują badania, twierdzi, że zakupy w internecie są zbyt trudne. Dotyczy to szczególnie starszej części naszego społeczeństwa. W dużej mierze spowodowane jest to brakiem umiejętności poruszania się po współczesnym internecie. Sporo winy leży też po stronie webmasterów, którzy korzystają ze starych i mało intuicyjnych systemów CMS. Nowoczesne sklepy internetowe powinny być intuicyjne i być łatwe w obsłudze nawet przez osoby bez znajomości zagadnień internetowych.

Często podawanym powodem rezygnacji z zakupów w internecie jest też obawa o bezpieczeństwo transakcji. Osoby te często boja się kupować w sieci, gdyż nie chcą zostać oszukane. To także jest przesadzona teoria, gdyż większość nowoczesnych sklepów internetowych oferuje swoim klientom możliwość zamówienia za pobraniem. Możemy wtedy w obecności kuriera sprawdzić zgodność towaru z opisem, a w przypadku zastrzeżeń spisać protokół, który jest podstawą do zwrotu towaru lub jego wymiany na odpowiadający opisowi.

Czynnikiem wpływającym na zakup w sklepie internetowym ma także obsługa klienta. Jeżeli klient ma pytania odnośnie do towaru, jakim jest zainteresowany, powinien mieć możliwość rozmowy z konsultantem, który rozwieje jego wszystkie wątpliwości oraz odpowie na pytania. Wiele sklepów internetowy ma z tym problem i to jest także czynnikiem, który zmniejsza obroty.

Jak widzicie, rozwój sprzedaży w internecie zależny jest od wielu czynników, które skutecznie odstraszają nas od zakupów szczególnie w nowych i nieznanych sklepach. Tylko skuteczna kampania uświadamiająca konsumentów w zakresie praw, jakie im przysługują, może poprawić tę sytuację i przyspieszyć rozwój e-handlu w naszym kraju.